13-19 årige – København

Den 15. august 2017 mødte kulturminister Mette Bock cirka 100 elever fra Ørestad Gymnasium til en snak om deres mediebrug og vaner. Hør i videoen, hvad ministeren fik ud af mødet:

Hør i videoen, hvad Amalie Friis på 18 år siger om sin brug af platforme og medier:

Hovedbudskaberne fra dette stop på generationsrejsen var:

  • De unges medieforbrug ligger på Instagram, Facebook, Snapchat og YouTube
  • Flow-tv fylder ikke ret meget i denne aldersgruppe
  • De unge læser ikke aviser
  • Indholdsmæssigt er der mest tale om engelsksprogede film og tv-serier
  • Dansk indhold er ikke afgørende for de unge, men hvis det var tilgængeligt på Netflix, ville de nok – ifølge egne udsagn – se det
  • Nyheder får de stort set udelukkende fra sociale medier (eller via nettet). Ofte fordi venner har gjort opmærksom på en interessant nyhed
  • Nyheder læses mobilt – under transport m.v – og ofte læses kun “overskifter”
  • Direkte adspurgt kunne én af unge ikke huske, hvornår han sidst have set en udgave af TV Avisen – “nok 5 år siden”….
  • Mulighed for at involvere sig og engagere sig i indholdet/programmerne/artiklerne er vigtigt  – f.eks. mulighed for at kommentere – men også lækkert design, relevant/målrettet indhold for denne målgruppe, samt mobilitet er vigtigt

Antennerne ude. Generationsrejsen 13-19 årige, København. Foto: Kulturministeriet.

Antennerne ude. Generationsrejsen 13-19 årige, København. Foto: Kulturministeriet.