Ministeren tager på ‘generationsrejse’

Kulturminister Mette Bock tager i juni og august måned på en ”generationsrejse” rundt i landet for at tale med befolkningen om deres ønsker til, brug af og holdninger til fremtidens danske medieindhold. Hvilket dansk indhold vil befolkningen gerne se i tv, lytte til i radioen, læse i avisen eller på nettet? Ministeren skal bruge befolkningens input som inspiration til de politiske forhandlinger om en ny medieaftale i 2018…

Det er nødvendigt at høre befolkningen på tværs af alder om deres ønsker til specifikt dansk medieindhold, fordi forskellene i befolkningens mediebrug og behov generationerne imellem er større end nogensinde, og fordi udenlandske medier som Facebook, YouTube og Netflix, tager opmærksomhed og ressourcer fra dansk indhold.

På generationsrejsen møder ministeren borgere i syv forskellige aldersgrupper; børn (6-10 år), pre-teens (10-13 år) teenagere (13-19 år), unge voksne/Millinials (20-35 år), voksne/Generation X (35-50 år), 68’ere (50-70 år) og ældre (70+), hvor formålet er at skabe en åben, offentlig samtale.

Først er det vigtigt at tale om, hvilket dansk indhold befolkningen mener, er vigtigst. Diskussionen om, hvem der kan producere og distribuere det indhold, som borgerne ønsker, afholder ministeren efterfølgende med mediebranchens aktører. Endelig skal der tages politisk stilling til, hvordan indholdet skal finansieres.
 
Alle danskere kan bidrage til processen, og op mod 1000 borgere har allerede fået indflydelse ved at give deres forslag her på hjemmesiden og på www.facebook.dk/antennerneudedk . Det er som supplement til denne borgerinddragelse, at generationsrejsen finder sted.
 
Generationsrejsen besøger 7 forskellige byer i Danmark:
  • Mandag den 12. juni 2017 kl. 8.00-9.00 på folkeskolen Fællesskolen Hammelev Sct. Severin i Haderslev, (målgruppen børn 10-13år)
  • Onsdag den 14. juni 2017 kl. 8.00-9.00 på folkeskolen Holbergskolen i Dianalund, Sorø, (målgruppen børn 6-10 år).
  • Tirsdag den 27. juni 2017 kl. 16.00-18.00 på en arbejdsplads i Herning (målgruppen voksne 35-50 år).
  • Lørdag den 1. juli 2017 kl. 14.00-15.00 på Sportshøjskolen i Aalborg (målgruppen voksne 50-70 år).
  • Tirsdag den 15. august 2017 kl. 12.00-13.30 på Ørestad Gymnasium i København (målgruppen unge 15-19 år).
  • Mandag den 21. august 2017 kl. 16.00-18.00 i samarbejde med Ældresagen, Vordingborg (målgruppen ældre 70+).
  • Fredag den 25. august 2017 kl. 15.00-17.00 i Odense i samarbejde med Jysk-fynske medier (målgruppen unge voksne 20-35 år).
På alle 7 møder vil der være oplæg om fremtidens medier, nye platforme og mediebrug samt diskussion med deltagerne af eksisterende programflader, genrer, platforme, mediebrug og udbud. Møderne styres af mediekonsulent Keld Reinecke og bliver dokumenteret af Kulturministeriet selv på www.antennerneude.dk eller på Facebook her: www.facebook.com/antennerneudedk. Folketingets medieordførere er også inviteret med til møderne.
Se alle nyheder