Om Antennerne Ude

Kampagnen ”Antennerne Ude” blev sat i gang af kulturminister Mette Bock i foråret 2017, for at spørge befolkningen, hvilket dansk medieindhold vi har brug for fremover  – i tv, radio, aviser eller på digitale platforme.

Kampagnen blev sat i gang, fordi forskellene i befolkningens mediebrug og behov generationerne imellem er større end nogensinde, og fordi udenlandske medier som Facebook, YouTube og Netflix, tager både opmærksomhed og ressourcer fra det danske medieindhold.

Ministeren sagde:

“Hidtil har vi bygget vores demokrati og dannelse på stærke statsejede medier og en levedygtig, privat presse – men den struktur er under pres. Udenlandske medievirksomheder har gjort det muligt for os at ’binge’ serier, følge bloggere, Youtubere og få vores nyheder filtreret gennem vores venners feeds. Det har udvidet vores horisont, viden og begreber, men har på den anden side udfordret de danske mediers økonomiske og demokratiske grundlag. Med Antennerne Ude vil jeg derfor gerne sætte skub i en bred, folkelig debat. Hvilket dansk medieindhold er vigtigt? Og hvor vil vi hente det?”

FAKTA: Om den videre proces

    • Kulturministeren satte høringen ”Antennerne Ude” i gang i maj 2017.
    • Befolkningens forslag vil blive brugt som inspiration til de politiske forhandlinger om en ny medieaftale for 2019 og frem.
    • Befolkningens forslag og ønsker er sammenfattet af to phd. stipendiater fra Københavns Universitet og udgivet i denne rapport
    • Foruden den digitale høring her på antennerneude.dk, har kulturministeren været på en ’generationsrejse’ , med stop syv forskellige steder i Danmark.
    • Nu fortsætter kulturministeren dialogen med mediebranchens interessenter, politiske ordførere m.fl. Dialogen handler bl.a. om hvem, der kan producere og levere dansk kvalitetsindhold.
    • I begyndelsen af 2018 vil regeringen fremlægge sit oplæg til de politiske forhandlinger om et nyt medieforlig for 2019 og frem